Övrigt Blåljus

Blåljus kommer implementera mikrobetalningssystem Plipp

PRESSMEDDELANDE – 

PLIPP skapar en ny inkomstkälla för sociala medier

Många aktörer inom social media som bloggare, Instagramkonton och motsvarande är större än många tidningar men inkomstmöjligheterna är begränsade.

PLIPP ändrar det nu när det skapas möjligheter att dela en del av innehållet som premiuminnehåll där en liten summa betalas för, normalt 1-10 kronor. Premiuminnehållet kan vara från tidningars prenumerationslåsta tjänster eller eget innehåll.
PLIPP innebär också funktioner för delning av inkomsten på olika sätt mellan skapare/publicist och sociala konton.

Carl-Henrik Zetterberg som är ordförande i PLIPP säger vi räknar med sociala konton/följare, beroende på hur aktiviteten är innebär, blir mycket bra inkomster.
Ett genomsnittligt socialt konto kommer enligt våra beräkningar normalt generera 5-35 kr per år och medlem/följare, det styrs förstås av profilen på kontot och omfattningen av publicering med inlägg som har PLIPP-betalning.
Vi har en simuleringsmodell, där individuella uppgifter kan läggas in:
https://plipp.com/index.php/us… Blohm Bokenhielm som driver FB-grupper runt drivmedelsskatter i Sverige som har 550.000 medlemmar. De kommer börja med PLIPP och han berättar:
– Det här innebär för oss att vi kommer höja kvaliteten på en del av delat innehåll och att vissa inlägg kommer kosta ca 1-5 kr (beroende på innehåll och nivå) med ett plipp-klick om man vill ta del av hela innehållet. Ungefär som när någon delar en länk som är låst för prenumeranter – men här kommer våra medlemmar kunna enkelt öppna för en liten summa. Vi är optimistiska och tror det här gör grupperna blir bättre och ett bra ekonomiskt tillskott, för få ekonomi i att utveckla vårt arbete och våra kärnfrågor.

Peppe Fasth driver flera FB-grupper med runt 200.000 medlemmar och har 3000 tillkommande varje månad. Konceptet planeras utvecklas till flera länder. Peppe utvecklar och berättar att hans grupper så är medlemmarna mycket aktiva och också som en nyhetskanal runt blåljus-nyheter som Peppe beskriver:
– Vi ser goda möjligheter att vi kommer kunna ha 100-tals medlemmar som också blir medarbetare och kan dela information och speciella händelser, där PLIPP-systemet delar på inkomsten, så det helt enkelt är lönsamt åka till en brottsplats fotografera, filma, intervjua, undersöka och samla det i ett reportage för några kronor som medlemmarna kan köpa. Det här blir en ny resurs och en ny möjlighet och vi kan på det här sättet få en fenomenal bevakning långt mer omfattande än annan media.

Mats Eriksson driver sidan ”En Företagares Vardag” som har ca 200.000 besökare i månaden. Reportage delas också på olika sätt i sociala media. På sidan publiceras besök hos företagare, intervjuar, filmer, artiklar och fotografier – om företagarnas verklighet. Mats berättar att det är tufft ekonomiskt att driva sidan men att han har andra uppdrag och sponsorer.
PLIPP ser han som ett komplement där han kan komplettera sina inkomster och samtidigt öka servicen till alla sina läsare.
Det han funderar på är med små videokurser runt företagande som han beräknar ska kosta ca 20 kr styck med PLIPP. De här kurserna ser han gärna att det produceras av flera olika företag och att ”En Företagares Vardag” fungerar som plattform där PLIPP är affärssystem och fördelar inkomsterna. Just nu genomför han en 45-dagar resa genom Sverige där företag över hela landet besöks.

_________________________________________________________________________

PLIPP håller just nu på att förbereda lansering av sin tjänst. Börsnotering planeras under 2022. PLIPP har ca 90 delägare just nu, men det håller på att utökas.

www.plipp.com

Relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Back to top button